یو تی ام چیست؟

پاسخ به سوال یو تی ام چیست دارای ابعاد گوناگونی است اما می توان گفت سيستم تصوير مرکاتور معکوس بين المللي Universal Transverse Mercator که به اختصار UTM یو تی ام نامیده می شود

در واقع یو تی ام یکی از سیستم های مختصاتی جغرافیایی است که توانسته شکل هندسی کره زمین (سه بعدی) را در نقشه (دوبعدی) به نمایش بگذارد.

برای توضیح سیستم های مختصات لازم است شکل زمین را مورد مطالعه قرار دهیم . زمین بر خلاف آنچه عموم تصور می کنند کره نیست بلکه هندسه ای شبیه بیضوی دارد . بیضوی از دوران یکی از محورهای بیضی حول خودش بوجود می آید. به صورت ساده بیضی سه بعدی . توپی را تصور کنید که از بالا و پایین فشرده شده و عرض آن افزایش یافته است . قطر زمین در استوا 12756 و در قطب 12713 کیلومتر است . کره زمین حول محوری مایل در حال دوران است و خود این محور در حال لنگ زدن است. در حقیقت زمین دارای هیچ شکل منظم هندسی نیست. اما نزدیک ترین حالت بیضوی است. علاوه بر این زمین همواره در حال تغییر است و ما همواره در حال رصد این تغییرات هستیم.

بیضوی یو تی ام (WGS84)

برای تطابق بیشتر زمین به بیضی در هر محدوده از کره زمین بیضوی جداگانه متناسب با آن محدوده تعریف می شود. که فاصله مرکز این بیضوی با مرکز کره زمین را دیتم (Datum) می گویند. حال می توانیم بگوییم هر منطقه دارای بیضوی و دیتم مختص خود است.

مختصات بیشتر مناطق زمین را با بیضوی WGS84 تحلیل می کنند. و دیتم آن به همین نام است. مبنای سیستم مختصاتی یو تی ام این بیضوی است . بیضوی WGS84 طول جغرافیای زمین را به 60 قسمت (قاچ) 6 درجه تقسیم می کند.

که از غرب به سمت شرق از 1 تا 60 نام گزاری شده اند. ناحیه بندی در عرض جغرافیایی بصورت 8 درجه ای تقسیم بندی شده است. آخرین ناحیه در شمال 12 درجه دارد. این نواحی با حروف اینگلیسی از پایین به بالا نام گذاری شده اند. شرقی ترین نقطه هر ناحیه با طول 500/000 متر مشخص می شود که با حرکت به سمت غرب از آن کاسته می شود.

همچنین برای نیم کره شمالی عرض جغرافیایی از خط استوا مقدار صفر تا مدار 84 درجه شمالی 10/000/000 متر، و برای نیم کره جنوبی از 10/000/000 در خط استوا تا آخرین مدار جنوبی صفر تعیین شده است. در سیستم یو تی ام اندازه ها بر مبنای متر است.

سیستم تصویر جغرافیایی یو تی ام

سیستم تصویر یو تی ام بر اساس (سیستم تصویر هم شکل) Transverse Mercator نگارش گاوس – کروگر می باشد.

2 پاسخ
  1. آزاده
    آزاده گفته:

    سلام
    مطالب مفیدی در رابطه با یو تی ام گفتین. میشه در مورد نقشه یو تی ام که اداره ثبت می خواد توضیح بدین؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *